shortandtall.blogg.se

old men

Publicerad 2013-01-30 05:02:46 i

tror ni denise sover eller..? Vi har rest väldigt fort från hcmc till pattaya och snabbt iväg från pattaya. vi trivdes verkligen inte. överallt såg man gammla gubbar. tjocka gråhåriga och fula .. dom trivdes säkert skitbra för de fanns långa gator fulla med thailändska tjejer som dansa utanför sina barer. vi sov en natt gick upp dagen efter mot stranden som va knökad mee parasoller och solstolar och havet va fullt med bananbåtar och fallskärmsåkare. vi letade upp en travelagency och bokade flyg mot koh samui direkt på kvällen. kosta va de kosta ville, vi tänkte inte stanna. flyget och bussen gick smidigt taxin va dock mindre smidigt från denise's håll när hon skulle ta av sig väskan men långsamt glider med väskan ner på golvet. de är svårt att förklara hur de såg ut, men hon gjorde i alla fall succè! så nu är vi alltså tillbaka vid öarna. vi kom igårkväll och tog ett kvällsdopp i havet,duscha,käka och hyrde moppe och hittade ställen vi vill hänga på. och denise visa sina moppeskills "jag har haft moppe!" genom stt nästan köra in i en mur.. vi är så glada att vi åkte hit, nu ska vi se samui i dagsljus!
/tall

VIP in Vietnam is VIP everywhere

Publicerad 2013-01-28 10:42:07 i

Confessiontime!! Vi är på flygplatsen i Saigon på väg mot Bangkok igen, OCH dom suuuuger här.

And here's why...
Vi ville skoja till det lite med säkerhetskontrollen här i Vietnam så vi bytte pass med varandra när det var dags att visa passet. T går först och går igenom utan problem... D blev lite nervös eftersom kontrollanten kanske ser att hon inte ser ut som på Ts passkort (som vilken människa som helst skulle se) vi vandrar båda två igenom utan problem. Kul för oss men ett misslyckande för det vietnamesiska säkerhetsväsendet.. Big time!!

so long HCMC

Publicerad 2013-01-28 05:08:22 i

tror detta ska bli min bloggtid.. jag vaknar alltid före sjusovar Denise och har oftast minst 1,5h dötid. unfair.. idag är det dock okej. Vi är i Saigon/Ho Chi Minh City och har redan fått se chi chu tunnlarna från vietnamkriget och fått uppleva paniken att krypa i dom extremt små gångarna. som sagt en upplevelse men de va inte kul.. förutom när de blev kålsvart i tunneln och denise plötsligt tjöt när mannen bakom henne hade råkat mula ansiktet in i hennes röv.. haha! men förutom tunnlarna så känner vi att vi har fått nog av småshoppar och kfc i varje gatuhörn och jag har inte tålamodet att gå över vägarna längre för de tar en evighet med den här moppetrafiken. sååååå.. ikväll 17.00 lyfter flyget och då är vi påväg till thailand igen. vi har inte riktigt bestämt oss för vart vi ska men de lutar i alla fall mot Pattaya i östra delen. tills vidare !!

Mission impossible

Publicerad 2013-01-27 13:13:53 i

Jag sitter ensam medan Tessie uträttar lite grejer, tänkte att jag skulle sammanfatta Nha Trang och de senaste dagarna. Så jäkla mycket har hänt, hjärnan är helt full av nya intryck och ansikten. Vi tog oss till Vinpearl häromdagen (försökte lägga upp bilder men det tar verkligen en evighet) och det var ganska awesome. En helt egen ö som de byggt upp helt och hållet som en amusement park, ganska fascinerande att se.

Det första man ska säga om Nha Trang som turistort är att den är helt bombarderad av ryssar, dom är ÖVERALLT och allt står på ryska så det är väl inte jättespännande direkt men australiensarna och britterna väger upp en del. Efter en hel dag fylld med konstgjord sand, waterslides och ice Tea så tog vi linbanan tillbaka till fastlandet för att göra oss lite fina. Bara genom att minnas den senaste utekvällen så tog jag det väldigt piano och överlät ölsvepandet och gratis shotsen till frugan.

Den största charmen med Nha Trang är att den som turistort fortfarande är väldigt begränsad. Hotellen, hostlen och barerna ligger avskilt i ett kvarter så man gör bäst i att hålla sig där om det är backpackers man vill träffa. En annan sak som gör livet här ganska spännande är att vietnameserna håller en ganska låg nivå när det kommer till det engelska språket. Har blivit en hel del missförstånd på vägen ;) när T och jag stod i baren och skulle beställa något så sa vi till bartendern "surprise us" och han kommer tillbaka med två sprite, man kan inte annat än älska det.

Kvällen slutade inte som vi trott, vi blev vittnen till den värsta vietnamesiska dansen vi någonsin sett. ALLA utan jag och T var stenpackade. Vi stod faktiskt i baren och käre vatten till folk som inte var kapabla att stå på sina egna ben längre. Vi träffade på en kille, Benjamin, från Wales som var fullast av alla (kan vara den värsta fyllan jag sett) vi ledde honom till en stol runt kl 1.30 med en flaska vatten sen vet jag inte vad som hände mer med honom. För en gångs skull så bestämde vi oss för att vara stolta svenskar och kastade greenland grejen för lite ombyte. Tack vare det så träffade vi långa och korta Nick, irländaren Hogan och massa andra freaks. Helt klart rätt kväll att vara nykter, jag fick ut så mycket mer av det!!

Igår tog vi det bara lugnt, tog en promenad ner till stranden och njöt av en varm dag på stranden med mördarvågorna. Tessie, knäppskallen, hade skitkul medan jag bara ville klättra upp i knäet på henne. Helt plötsligt från ingenstans kom det såna monstervågor att man tappade all kontroll. Det enda man kunde göra var att försöka leta sig upp till ytan och hålla koll på vad som var upp och ner. Jag slogs upp mot stranden med bikinitoppen långt nere vid knäna, våghalsen hade svinkul.

Annars då, folk fortsätter stirra, skratta och peka, men man vänjer sig även vid det. Natten på tåget var hemskt, britsen var stenhård och vi delade rum med en surgubbe. Morgonen började bra imorse kl 5.30 med att kissa rakt ner i ett håll, man kunde se rakt ner på järnvägsspåret. Tur att man bara gjorde nummer 1 och medan tåget var i rörelse och inte stod på en station... Nu orkar jag inte skriva mer, Tessie skriver nog något kul sen.

why not

Publicerad 2013-01-24 12:01:14 i

vi kallar oss delux backpackers och bor inte alls i ett 8 bäddarsrum inatt utan tog privat room. mest för att denise behöver återhämta sig från gårkvällen. Nog bäst att sova nu för de verkar vara livat redan nu precis utanför våran dörr där massa backpackers sitter. påtal om delux förresten gjorde vi eyelashexstention igår bara för att testa. kosta ju typ en hundring.. så nu ser D ut som en docka och jag ser mer ut som en transa. why not? hette utestället vi hängde mest på igår. ryssar är de ju överallt, men vi träffa även irländare och australienare och underbara Ginny som är vitnames, alla va lika fasinerade över att få prata med ett par grönländare.. vi drack bananadaquri och en coconut-bucket, delade på en shisha med våra nya vänner och satt och planera när vi skulle hälsa på Mary i Melborn. Vi har än så länge bara hängt på stranden och käkat KFC och om denise nu brevid mej vaknar alls kommer vi nog bara gå och käka och förhoppningsvis boka en tripp till en ö imorgon. verkar ballt för man tar sig dit med världens längsta linbana tydligen. tror denise kommer fylla ut bloggen med lite bilder senare. laters!
/ Tall

Happy times

Publicerad 2013-01-23 12:10:56 i

Så mycket har hänt på två veckor, och det finns så mycket mer att se.

På väg mot ljusare tider

Publicerad 2013-01-23 11:58:59 i

Vi är framme och tågresan gick toppen! Sov som en baby från kl 9 till vi bar framme kl 5 imorse. Vi bor på ett hotell precis vid stranden. Men ändå hade vi ännu inte sett skymten av turister eller backpackers. Vi bestämde oss för att använda benen och gå in till centrum och nu sitter jag här mitt i en backpackers Mekka och ser sketna kläder och enorma ryggsäckar överallt och vi har aldrig varit lyckligare. Imorgon flyttar vi till ett backpacker hostel där vi ska dela rum med 8 andra, det kalaset kommer kosta endast 40 kr/ natt.

Short and Tall

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50ffbf30e087c30f401aabba.jpg" class="image">

Nya erfarenheter

Publicerad 2013-01-22 09:49:22 i

Och så står vi på vietnamesisk mark med 10.000.000 dong i plånboken. Allt är så annorlunda här och det är en aning överrumplande. Men vi tar allt från början, kommer bli ett rejält inlägg idag eftersom så mycket har hänt. Igår tog vi oss runt i Patong i Phuket för att njuta av vår sista dag i Thailand på ett tag. I vanlig ordning så var vi Hildur och Gretanus från Grönland och vi sprang på Stockholms-Daniel som Tessie utmanade i yatzy under en BRINNANDE sol på stranden. Värmen är så mycket torrare på västsidan än öst. Personalen på vårt hotell var helt fantastiska. Vårt plan mot Bangkok gick inte förrän 23.00 igårkväll så vi fick ställa våra väskor hos dom och låna deras privata dusch, och allas våran favorit Benny körde oss till flygplatsen till slut. Nu när man ligger på ett hotell i Ho Chi Minh så saknar man våra blommiga lakan på Joy's café och att snacka med Benny i receptionen.

Men alltså så spenderade vi ännu en natt på flygplatsens hårda stolar med en AC som verkar stå på -12 grader. Väl i Bangkok så insåg jag att jag glömt massa kläder i Phuket som jag lämnat in för tvättning, men försöker att inte tänka på det ;)

Bara för att vi inte ville betala 900 bath extra för varje flygning, på grund av att Air Asia är ett lågprisbolag så kostar ALLT extra, så valde vi att försöka få med våran 14 kilos packning in på planet som handbaggage med parfym, schampo och massa andra saker i som inte alls hör hemma i handbaggaget. Allt fick toppen tills vi kom till scanningen av väskorna. Men istället för att ens lägga märke till något av innehållet i ryggsäckarna så fick Tessie slänga en uppdrucken vattenflaska som låg i hennes tygpåse, "eftersom ingen vätska av något slag hör hemma i handbaggaget" Yeah right!!

Det sjukaste som jag någonsin upplevt någon gång tror jag sker när vi landat i Ho Cho Minh och ska leta efter taxi. Alla tittar på oss som vi var loppor, många ställde sig och pekade samtidigt som de öppet skrattade. Jag ska vara ärlig och säga att vi inte har en aning om i vilken del av staden som vi befinner oss, någonstans i närheten av tågstationen iaf. Inte sett en enda turist, inget står på engelska och det tog 20 minuter att förklara att jag inte letade efter schampo utan balsam. En del av utmaningen antar jag, inatt sover vi förhoppningsvis på nattåget som ska ta oss upp till Nha Trang, vi får se vad som händer där. Tror inte mottagandet kan bli sämre iaf, på plussidan så gjorde jag just om min manikyr för 6 kr !
Vi tog in på hotell över dagen bara för att kunna duscha och så, sånt som man får unna sig ibland även om vi är backpackers

D

https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50fe5118ddf2b30717710be0.jpg">https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50fe5118ddf2b30717710be0.jpg">https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50fe5118ddf2b30717710be0.jpg%3C/a%3E">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50fe5118ddf2b30717710be0.jpg" class="image">

Koh Similan

Publicerad 2013-01-21 05:19:03 i

Så jävlaa trötta va vi när vi vaknade 5.45 i morses och blev hämtade av satans taxiförare. Hur vi överlevde vet jag inte, men efter 1,5h hamnade vi i khao lak och blev bemötta av ett gäng dragqueens som visade sig vara våra guider (bevismaterial finns). Båtturen va skitbra organiserad, bästa hittills. Naturen och öarna va overkligt vackra. Sånt som man ser på film ! Vi fatta nu vad dom menade att Similan ska vara ett utav dom bästa dykställerna i världeb. Vi som bara snorka hade en klar syn på minst 35 meter. Alla fick se sköldpaddor. Utom jag och Denise. Jag såg en rygg.. Men som plåster på såret va vi dom enda som såg definer hoppa i vattnet på vägen hem. Vi va tillbaka efter 12h och köpte en overpricepizza innan vi spontanbesökte en pingpong-show. Vi kände att vi behövde en break och samlade oss i hotellogen med våran blyga receptionist Benny.. Orkade inte ta oss till Banglaroad igen så vi avslutade kvällen på Patong beach där vi underhöll oss med gangnam style och en vilsen thailändare vid namn "span"eller något? Det finns även bevismaterial där men om vi lägger upp det eller ej får tiden utvisa, bloggen är nog inte redo än ;)

Short and tall

banglaroad

Publicerad 2013-01-19 17:55:11 i

Trots att vi va lite besvikna över turist phiphi så måste vi ändå erkänna att turister kan festa. PhiPhi bjöd på halvvild thaiboxning och ett beachparty. "it's fucking sweds everywhere!" hörde vi några sa så vi bestämde oss för att vara ifrån Greenland. grönlands-denise kallades för Hildur och jag hette Gretanus vilket slutade med ett kul missförstånd när colombianerna vi prata med trodde jag presentera mig som Great Anus.. haha! vi sprang därifrån för att ställa oss på varsin sida av en kille som pissa i havet istället .. till och med de kändes mindre awkward för stunden. la oss innan 2 för att orka med båtturen the day after och de visa sig att phiphi va värt att åka till trots turiststranden. de va sjukt vackert runt ön! direkt efter båtturen har vi tagit oss vidare till phuket, patong och spederat kvällen på porrgatan banglanroad. vi har blivit grymma på att pruta. turen vi ska på imorgon pruta vi ner från 3500 till 1900 och efter lite tjöt lyckades vi få frukost inkluderat på hotellet. en toast med jam OCH te.. awesome. mer om båtturen till similan -öarna imorgon. c ya!
/ Tall

Turning page

Publicerad 2013-01-18 13:29:44 i

Det går verkligen kasst att lägga upp bilder på bloggen från telen så det för bli när en dator finns tillgänglig. Vi har anlänt till Koh Phi Phi nu och det är verkligen så svenskt det kan bli i Thailand, de säljer Aftonbladet och man kan anta att alla på stranden är svenska tills motsatsen bevisats. Min bild av Thailand som målades upp på östkusten ser lite annorlunda ut jämfört med detta. Natten på båten gick bra, men Gud vad det gungade i början. Man fick på riktigt hålla i sig för att inte rulla ur sängen men sov ändå relativt gott :) vet inte om det beror på att man börjar vänja sig men inatt gjorde vi en resa på 16h, och det kändes inte alls lika tungt som man föreställt sig. Visst, man kände ju sig lika äcklig som om man sovit på toaletten men det är en del av upplevelsen. Sitter iaf just nu och äter lite pad thai men starka kryddor för att få bukt med min röda näsa som vägrar ge med sig. Vi kommer dock inte stanna länge på Phi Phi, redan imorgon åker vi vidare till en ö som sägs ha ett av världens bästa snorkelvatten. Tessie sitter och researchar medan jag uppdaterar bloggen, sånt som kallas teamwork. Jag saknar Koh Tao lite, turistkänslan var inte alls lika påtaglig som här och öns natur var helt fantastisk, absolut ett ställe som jag kommer åka tillbaka till .

Period

Publicerad 2013-01-17 11:57:45 i

Dagarna på Thailands östkust börjar lida mot sitt slut och nattfärjan som ska ta oss över till västkusten går kl 9 ikväll. Igår kväll upptäckte vi en helt ny del av Koh Tao, hittills har vi undrat vart alla människor tar vägen efter kl7 på kvällarna. Nu hittade vi människor som dansade på borden och alldeles för fulla människor, en kille var helt väck alltså!! Allting avslutades på beachen där de hade jättefest. Jag har dragit på mig en sån jävla förkylning så det blev ändå en ganska tidig kväll. Idag tog vi moppen och körde runt ön för att upptäcka nya stränder, backarna är helt sanslösa, vi fick gå upp för hälften men det resulterade så klart i grymma utsikter. Så glad att vi hann se den delen av ön, jag är helt klart förälskad i den här ön! Sitter just nu och väntar på Tessie som blir masserad, kan behövas om vi ska resa i 10 timmar inatt. Vi hörs på andra sidan landet.

D

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d7fcddf2b307bef4198a.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d7fcddf2b307bef4198a.jpg" class="image">

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d81be087c359c69fa5ec.jpg">https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d81be087c359c69fa5ec.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d87a9606ee558cb8c88f.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d896e087c359c00c07ea.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d8ffddf2b3078bdf4226.jpg" class="image">

https://cdn1.cdnme.se/cdn/6-2/4016649/images/2013/pic_50f7d9029606ee557ea80e6d.jpg" class="image">

18.32 pa ett internetcafe

Publicerad 2013-01-16 12:32:11 i Allmänt,

Vakna 7.30, tog en frulle vid havsterassen och bestamde oss for en kajaktur. Tanken va att ta oss runt hela on, men vara skills va tydligen inte tillrackligt bra.. vi tog oss iaf fram till paradison och hangde i solen som vi inte hade forvantat oss idag. vi hade mjolksyra i armarna men anda gick de mkt stadigare an forvantat.. tills vi kom till the crowded beach och aker rakt in i volleyboll natet. vi ville va diskreta, men paniken fick oss att skrika STOP! lite for hogt och vi fangade nog allas uppmarksamhet.. Forsta dagen idag som vi tog en siesta och fasiken vad gott det va, troligen sista kvallen pa Koh Tao, imorogn ror vi oss tillbaka till fastlandet och over till vastkusten, exciting :)

dag 5

Publicerad 2013-01-15 14:29:40 i

Sitter och äter vårrullar och dricker cola på stranden as se speak, man känner av att solen tar på en. Idag har varit en underbar dag. Vi hade bokat en båtutflykt imorse som skulle ta oss runt ön, det lät så himla skönt att bara ligga på taket på båten, sola, bada och bara lyssna på musik. Korallreven runt ön är helt grymma och Tessie lyckades se en liten haj på avstånd. Vi stannade till en längre stund på Ko Ngan Yuan som var helt sjukt vackert, kändes inte ens verkligt. Vattnet var så turkost och klart och fiskarna bara samlades runt en, kändes som man bodde i ett akvarium. Nu har vi bytt hotell och bor i en mysig bungalow. Jag har bränt mig så illa i pannan och på axlarna, hur jag än rör mig så gör det pissont men det är väl så när man inte sett solen i London på ett år ;) kommer bilder från dagen om internet funkar, det är så segt.. Kram /D

Koh Tao

Publicerad 2013-01-14 13:41:20 i

Tog färjan från KohPhangang till Koh Tao idag och sitter just nu och får pedikyr nu på kvällskvisten efter lite strandhäng. beach partyt igår va insane, arm-wresteling, lustgas, sparka boll genom hål och träffa folk från både danmark och australien. unvek eld-hopprepet. får se vad Koh Tao har att erbjuda ikväll och inatt. vi har inte bestämt oss för om vi ska paddla kajak eller dra på en snorkeltur imorgon, vet bara att jag ska ta en massage imorgon. we will see.

/Tall

Paradise never fails you

Publicerad 2013-01-13 13:32:14 i Allmänt,

Efter 12 timmars somn vakna vi 7.30 och tog frukost vid stranden pa vart hotell. stranden och solen stekte for hart sa vi bestamde oss for att ta en svalkande battur resten av dagen. 6h va vi borta pa olika oar och snorklade. vi skulle se ett vattenfall ocksa, men som giuden sa ''jag har pissat battre an detta'' sa va de inte sa imponerande.. annars var batturen gudomlig eller himlelsk. kanske lite mycket sol for tomato-face-denise... nu ska vi rensa av oss saltvattnet och se vad full moon party utan a moon har att erbjuda!

Koh Pha Ngan

Publicerad 2013-01-13 13:24:37 i Allmänt,

Vi missade nattaget ner till Koh Phangan med tio fucking minuter. Denise trodde den gick 20 over 11 och jag trodde klockan va 21, taget gick 22.50. bra borjan? prutade ner en taxi tillbaka till flygplatsen. chaffisen sa 300 bath, denise sa 400 bath, good girl. Vi gick pa magkansla och kopte oss en flygbiljett ner till surat thani direkt pa morgonen och det kandes gott. Da var vi nere pa en timme istallet for buss som skulle tagit fran 7.00 till 23.00.. No thanks i varmen. Val framme pa on sa somnade vi bums halv atta pa kvallen efter 3 dygns resande. Vaknade mitt i natten endast for att hora fulla manniskor komma hem efter en natts festande pa stranden Haad Rin Nok. Vi bor direkt pa stranden av den enkla anledningen att komforten kom fore snalheten.

One night in Bangkok

Publicerad 2013-01-11 15:28:19 i Allmänt,

VI AR FRAMME!!! Vi ar slitna som fan, luktar illa och har inte borstat tanderna pa valdigt lange... Men Bangkok och Thailand ar sa javla fuuucking grymt. Vi vet inte hur varmt det ar men det gor inget, vi svettas och det ar huvudsaken. Vi har bokat nattag ner till Koh Samui sa det blir ytterligare 10h resa men det ska vi val klara. Vi hors i paradiset med en Singha i handen. Kram

Intro 2.0 deluxe

Publicerad 2013-01-10 13:17:05 i

Denise (vafan heter du i andranamn?) Antonsson är den lilla tjejen med den stora personligheten. Med Denise är ingenting enkelt, ska man ta en bild vid Big Ben är hennes krav att man gör tvåmanna pyramid där den översta personen ska göra en volt medan den andra jonglerar med eldfacklor. På tal om enkelt skulle Denise aldrig sätta sin fot på primark eller ullared och jag har svårt att tänka mig att Eldorado är välkommet i hennes hem. De är också en grej med denna alingsåsare.. hon kan överskatta sig själv. När hon har på hörlurar och står och sjunger och dansar är förmågan att se grotesk ut den enda talangen som framstår, inget annat. Denise svaghet är PMS men hon har god förmåga att valla in killar som hennes kompisar säger ser bra ut på ett genant sätt. Hon är en omtänksam tjej och trots sin bad-ass-look är hon långt ifrån känslokall, ja till och med en riktig fulgråtare.. Hon är utstrålande, kärleksfull och rolig, har en hårvolym alla tjejer suktar efter och är rätt snygg i mörker. Nu har hon lämnat alingsås tvätteri och är redo för ett äventyr i Asien och en jakt efter en ny Ben Chong.. Keep in touch
/Tall

Introduction time

Publicerad 2013-01-08 17:43:00 i Allmänt,

Det var inte igår, was it?
Dan före dan för dopardagen är det idag och vi tänkte presentera oss lite mer nogrannt så ingen blir förvirrad över vem som är vem när vi väl är igång. Det låter väl som en toppenidé va?
So, let's begin:
Tessie Johanna Hagström är tjejen som gärna tar en shot för mycket och om inte hjälp finns till hands så tappar hon gärna omdömet när tillfälle ges. Hon är tjejen som åker till IKEA i tveksamma kläder, men är ändå kapabel att njuta av köttbullar som en real deal svensk. Hon är tjejen som inte kan bestämma sig för om hundar eller katter är bästa husdjur, vad som ska prioriteras när man lämnar huset; hela byxor eller ölburken, om kakel eller klinkers passar bäst i badrummet. Trots förmånen av långa snygga spiror så kommer hon alltid sist, har svårt att passa tider och lämnar alltid något eller någon(?) bakom sig. Hon är tjejen alla tjejer vill efterlikna, hon är tjejen alla killer suktar efter. She's fierce, drop dead gorgeous, scares the crap out of children, she's got it all really. Avslutar denna dikt på topp; Bitch, u ain't ready for what's coming. Be aware